loading...
آثار و برکات نماز
محمد جامه شورانی بازدید : 10 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

نماز و جنگ با کافران

در آیه 102 سوره نساه آمده است که  : { و هنگامی که در میان آن ها (کافران) باشی و در میدان جنگ برای آن ها (یاران خود) نماز بر پا کنی باید دسته ای ازآنها با تو (به نماز) بر خیزند و باید سلاح های خود را با خود برگیرند و هنگامی که سجده کردند(و نماز را به پایان رسانیدند)باید به پشت سر شما (به میدان نبرد)بروند و آن دسته دیگر که نماز نخوانده اند (و مشغول پیکار بوده اند) بیایند و با تو نماز بخوانند و باید آن ها وسایل دفاعی و سلاح های خود را با خود(در حال نماز)حمل کنند (زیرا) کافران دوست دارند که شما از سلاح ها و متاع های خود غافل شوید ویم مرتبه به شما هجوم کنند و اگر از باران ناراحت هستید و یا بیمار(و مجروع) باشید مانعی ندارد که سلاح های خود را بر زمین یگذارید ولی وسایل دفاعی (مانند زره خود) را با خود بردارید ،خداوند برای کافران عذاب خوار کننده ای فراهم ساخته است.}.

 

 

سوره نساه آیه (102) 

محمد جامه شورانی بازدید : 18 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

یاد خدا و نماز

هنگامی که نمار را به پایان رساندید خدا را یاد کنید در حال ایستادن و نشستن و به هنگامی که به پهلو خوابیده اید ،و هر گاه آرامش یافتید (و حالت خوف زایل گشت)نماز را (به صورت معمول)انجام دهید، زیرا وظیفه ثابت و معینی برای مومنان است.

فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلَاةَ فَاذْكُرُوا اللَّـهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِكُمْ ۚ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ  إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتً

سوره نساه آیه (103)


محمد جامه شورانی بازدید : 8 چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نماز جمعه در قرآن

در آیه های 9 و 10 سوره جمعه درباره نماز جمعه آمده است که:

ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامی که برای نماز روز جمعه اذان گفته می شود به سوی دکر خدا بشتابید،و خرید و فروش را رها کنید که این برای شما بهتر است اگر میدانستید.(9)

و هنگامی که نماز پایان گرفت شما آزادید در زمین پراکنده شوید و از فضل الهی طلب کنید،و خدا را بسیار یاد نمایید .(10)

محمد جامه شورانی بازدید : 6 چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

گفته پیامبر و امامان در مورد نماز جمعه

پبامبر اسلام، نماز جمعه را «حج مساکین» دانسته و آن را «موجب آمرزش گناهان» شمرده است. آمده است که موسی کاظم از روز پنجشنبه خود را آمادهٔ نماز جمعه می‌کرده است.

از حضرت علی (ع) نقل شده است که :(کسانی زودتر به بهشت می‌روند که زودتر در نماز جمعه حاضر شوند. ) ، امام جعفر صادق (ع) می فرماید : یاران پیامبر، از روز پنجشنبه برای جمعه آماده می‌شدند چرا که جمعه (به خاطر کارهایی که دارد) وقت تنگ است.

محمد جامه شورانی بازدید : 11 سه شنبه 30 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

چگونگی خواندن نماز جمعه

نماز جمعه دو رکعت است و همچنین دو خطبه دارد که معمولا خطیب نماز یا امام جمعه آن را پیش از نماز می خواند و گوش دادن به آن واجب است . بعد از نیّت و آغاز نماز و تکبیرةالاحرام ) که باید دو دست را تا گوش‌ها بالا آورده و گفته‌شود الله اکبر)،بعد از این‌که حمد و سوره خوانده شد، قنوت گرفته می‌شود. قنوت به این معناست که دو دست را بالا آورده و روبه‌روی صورت می‌گیرند و دعایی می‌خوانند یا صلوات می‌فرستند.

بعد از این‌که قنوت انجام شد، نوبت رکوع است که همهٔ نمازگزاران خم می‌شوند و دست‌هایشان را بر زانو می‌گذارند و می‌گویند «سُبْحانَ رَبّیَ العَظیمِ وَ بِحَمْدِه» یا سبحان الله، سبحان الله، سبحان الله.

بعد از رکوع به سجده می‌روند و هربار در سجده، در حالی که پیشانی بر مُهر گذاشته‌شده، می‌گویند «سُبْحانَ رَبِّیَ الاَعلی وَ بِحَمْدِه» یا  سبحان الله، سبحان الله، سبحان الله.

بعد از این‌که سجده‌ها انجام شد، بلند می‌شوند و  سوره منافقون یا حمد و سوره خوانده می‌شود. در این مرحله پس از تمام‌شدن حمد و سوره به همراه جماعت، به رکوع می‌روند و سپس قنوت می‌گیرند و بعد از قنوت، دوباره به سجده می‌روند.

بعد از دو سجده ، تشهّد و سلام خوانده می‌شود. یعنی در حالی که دوزانو نشسته‌اند و دست‌ها روی دو پا قرار دارند، می‌گویند «اشهَدُ اَن لا اِلهَ الا اللهُ وَحدهُ لا شریکَ لَهُ، واشهدُ انٌ محمداً عبدُهُ وَ رَسُولُهُ، اللّهُمٌ صَلٌ علی محمٌدٍ والِ مُحمٌد، السّلامُ عَلَیْکَ اَیُّها النّبیُّ وَ رَحمةُ اللهِ و برکاتُه، السّلامُ علیْنا و عَلَی عِبادِاللهِ الصّالِحین، السّلامُ علیْکُمْ وَ رحمةُ اللهِ و بَرَکاتُه». نماز تمام می‌شود.

محمد جامه شورانی بازدید : 12 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

پوشیدن طلا و نقره و به کار بردن آن

به دست کردن انگشتر طلا توسط مردان به خصوص در هنگام نماز چه حکمی دارد؟

به دست کردن انگشتر طلا برای مردان در هیچ حالتی جایز نیست و نماز با آن هم بنا بر احتیاط واجب،باطل است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س442

محمد جامه شورانی بازدید : 9 شنبه 27 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

لباس و پوشش نماز گزار

لباس نمازگزار شش شرط دارد:1- پاك بودن2ـ غصبى نبودن، بنابراحتياط واجب. 3 ازاجزاء مردار نباشد. 4ـ از حيوان حرام گوشت نباشد. 5 و 6ـ اگر نمازگزار مرد است لباس او از ابريشم خالص يا طلا بافت نباشد و شرح اينها در مسائل آينده خواهد آمد.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 735

 

آیا نماز خواندن در لباسی که شک در نجس بودن آن دارم،صحیح است؟

لباسی که نجس بودن آن مشکوک است ، محکوم به طهارت بوده و نماز خواندن با آن صحیح است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س428

 

زنی در اثنای نماز متوجه می شود که مقداری از موهایش پیداست و فورا آن را می پوشاند،آیا نماز خود را باید دوباره بخواند یا خیر؟

تا زمانی که ظاهر شدن مو عمدی نباشد،اعاده واجب نیست.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س432

 

هرگاه در بين نماز بفهمد كه قسمتى را كه بايد بپوشاند پيداست بايد فورا آن را بپوشاند، به شرط اين كه كارى كه صورت نماز را بر هم مى زند به جا نياورد و چنانچه پوشاندن آن زياد طول بكشد احتياط واجب آن است خود را بپوشاند و نماز را تمام كند و دوباره بخواند.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 730

 

مرد بايد در حال نماز عورتين خود را بپوشاند، هرچند كسى اورا نمى بيند و بهتر است از ناف تا زانو را بپوشاند و از آن بهتر اين كه لباس كامل كه در برابر افراد محترم در تن مى كند به تن داشته باشد.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 726

تعداد صفحات : 9

درباره ما
Profile Pic
به نام خدا با سلام خدمت کاربران عزیز امیدوارم که مطالب وبلاگ من برای شما مفید باشد. با تشکر محمد جامه شورانی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چند درصد مطالب سایت مفید هست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 6
  • بازدید سال : 102
  • بازدید کلی : 2,067
  • کدهای اختصاصی