loading...
آثار و برکات نماز
محمد جامه شورانی بازدید : 10 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

احكام و دستور نماز آيات

مسأله 1287ـ نماز آيات در چهار صورت واجب مى شوداوّل و دوم گرفتن خورشيد و ماه هرچند مقدار كمى از آنها بگيرد، خواه كسى بترسد يا نه. سوم زلزله، خواه كسى بترسد يا نه. چهارم صاعقه و بادهاى سياه و سرخ و هرگونه حوادث خوفناك آسمانى در صورتى كه بيشتر مردم بترسند، بلكه براى حوادث خوفناك زمينى نيز اگر موجب وحشت بيشتر مردم شود احتياط واجب آن است كه نماز آيات بخوانند.

 

مسأله 1299ـ نماز آيات دو ركعت است و هر ركعت پنج ركوع دارد و مى توان آن را دو گونه به جا آورد:

1ـ بعد از نيّت، تكبير بگويد و يك حمد و سوره تمام بخواند و به ركوع رود و سر از ركوع بردارد، دوباره يك حمد و يك سوره تمام بخواند، باز به ركوع رود، تا پنج بار اين كار را انجام دهد، بعد از بلند شدن از ركوع پنجم دو سجده نمايد و برخيزد و ركعت دوم را مانند ركعت اوّل به جا آورد و تشهّد بخواند و سلام دهد2ـ بعد از نيّت و تكبير و خواندن حمد، آيه هاى يك سوره را پنج قسمت كند و يك قسمت از آن را بخواند و به ركوع رود، بعد سر بردارد و قسمت دوم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به ركوع رود و همين طور تا پيش از ركوع پنجم سوره را تمام نمايد و بعد به ركوع رود و ركعت دوم را هم به همين صورت به جا آورد، مثلاً سوره )قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ(را به ترتيب زير تقسيم كند: قبل از ركوع اوّل)بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ(بگويد و به ركوع رود بعد بايستد و بگويد)قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ(باز به ركوع رود و سربردارد و بگويد)اَللّهُ الصَّمَدُ( باز به ركوع رود و سر بردارد و بگويد)لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ(و به ركوع رود و سر بردارد و بگويد)وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوَاً اَحَدٌ) بعد به ركوع رود و بعد از سر برداشتن دو سجده كند و ركعت دوم را نيز مانند ركعت اوّل به جا آورد و در آخر تشهّد بخواند و سلام گويد.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی 

محمد جامه شورانی بازدید : 181 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

نماز قضا

مسأله 1193ـ هركس نماز واجب را در وقت آن ترك كند بايد قضاى آن را به جا آورد، هر چند در تمام وقت نماز خواب بوده، يا به واسطه بيمارى، يا مستى، نماز را نخوانده باشد، امّا كسى كه در تمام وقت بى هوش بوده، قضا بر او واجب نيست، همچنين كافرى كه مسلمان شده و زنى كه در حال حيض يا نفاس بوده.

مسأله 1194ـ هرگاه بعد از وقت نماز بفهمد نمازى را كه خوانده باطل بوده بايد آن را قضا كند.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی

 

نماز قضاى پدر و مادر

مسأله 1205ـ بر پسر بزرگتر (يعنى بزرگترين پسرى كه بعد از مرگ آنها در حال حيات است)واجب است كه نماز و روزه هايى كه از پدر يا مادرش فوت شده و از روى نافرمانى نبوده و توانايى بر قضا داشته، بعد از مرگ آنها به جا آورد، بلكه اگر از روى نافرمانى هم ترك كرده باشد بنابر احتياط مستحب بايد به همين طور عمل كند، همچنين روزه اى را كه در سفر نگرفته هرچند توانايى قضاى آن را پيدا نكرده احتياط آن است كه پسر بزرگتر قضا نمايد.

 

مسأله 1207ـ اگر پسر بزرگتر نمى داند كه از پدر يا مادرش نماز و روزه اى قضا شده يا نه، چيزى بر او واجب نيست و تفحّص و جستجو نيز لازم نمى باشد.

مسأله 1208ـ اگر پسر بزرگتر از دنيا برود بر ساير پسران تكليفى نيست.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی 

محمد جامه شورانی بازدید : 16 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

نماز مسافر

مسأله 1119ـ مسافر با }هشت شرط{بايد نمازهاى چهار ركعتى را دو ركعت به جا آورد:

شرط اوّل ـ سفر او كمتر از هشت فرسخ شرعى نباشد

شرط دوم ـ از اوّل، قصد هشت فرسخ را داشته باشد

شرط سوم ـ در بين راه از قصدش برنگردد

 شرط چهارم ـ قبل از رسيدن به هشت فرسخ از وطن خود عبور نكند و نخواهد ده روز يا بيشتر در اثناء راه توقف كند.

شرط پنجم ـ سفر او براى كار حرامى نباشد

شرط ششم ـ از صحرانشين هاى خانه بدوش نباشد

شرط هفتم ـ شغل و كار او مسافرت نباشد

شرط هشتم ـ به حدّ ترخّص برسد

مسأله 1184ـ مسافرى كه اجمالاً مى داند بايد نماز را شكسته بخواند اگر بعضى از جزئيّات آن را نداند (مثلاً نداند كه شرط اين مسأله سفر هشت فرسخى است) چنانچه تمام بخواند احتياط آن است كه بطور شكسته اعاده كند.

مسأله 1185ـ هرگاه فراموش كند كه مسافر است و نماز را تمام بخواند چنانچه در وقت يادش بيايد بايد شكسته به جا آورد و اگر بعد از وقت متوجّه شود قضا ندارد.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی 

محمد جامه شورانی بازدید : 28 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

شكّ بعد از سلام

مسأله 1058ـ هرگاه بعد از سلام نماز شك كند كه نمازش صحيح بود يا نه خواه شك مربوط به عدد ركعتهاى نماز باشد يا شرايط نماز، مانند قبله و طهارت و يا اجزاى نماز مانند ركوع و سجود، به شكّ خود اعتنا نمى كند.

شكّ بعد از وقت

مسأله 1059ـ هرگاه بعد از گذشتن وقت نماز شك كند كه نماز را خوانده يا نه يا حتّى گمان كند نخوانده است، به شك اعتنا نكند، ولى هرگاه پيش از گذشتن وقت نماز شك كند، بايد نماز را به جا آورد، حتّى اگر گمان دارد نماز را خوانده كافى نيست.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی 

محمد جامه شورانی بازدید : 16 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

ترتيب در ميان نمازها

نماز ظهر و عصر بايد به ترتيب خوانده شود، يعنى اوّل نماز ظهر، بعد نماز عصر، همچنين بايد در ميان نماز مغرب و عشا نيز ترتيب رعايت شود و اگر عمداً نماز عصر را پيش از نماز ظهر، يا عشا را پيش از نماز مغرب بخواند باطل است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 696

 

هرگاه به نيّت نماز ظهر، نماز را شروع كند و در بين نماز يادش بيايد كه نماز ظهر را خوانده است نمى تواند نيّت نماز را به عصر برگرداند و نماز او باطل است، همچنين در مورد نماز مغرب و عشا، امّا اگر نيّت نماز عصر كند و بعد متوجّه شود كه نماز ظهر را نخوانده هر جاى نماز باشد مى تواند نيّت خود را به ظهر برگرداند، همچنين اگر شروع به نماز عشا كرده و متوجّه شود نماز مغرب را نخوانده اگر قبل از ركوع ركعت چهارم متوجّه شود نيّت را بر مى گرداند، ولى اگر بعد از ركوع ركعت چهارم متوجّه شود نماز را به نيّت عشا تمام مى كند، بعداً نماز مغرب را مى خواند و احتياطاً نماز عشا را نيز اعاده كند.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 697

محمد جامه شورانی بازدید : 15 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

نمازهاى واجب يوميّه

نمازهاى واجب يوميّه پنج نماز است: نمازهاى «ظهر» و «عصر» كه هركدام چهار ركعت است، نماز «مغرب» سه ركعت، نماز «عشاء» چهار ركعت و نماز «صبح» دو ركعت، امّا در سفر بايد نماز چهار ركعتى را با شرايطى كه بعداً به خواست خدا مى آيد دو ركعت بخواند.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 670

محمد جامه شورانی بازدید : 23 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

نمازهاى که واجب است

نمازهاى واجب ، شش نماز است 

نمازهاى يوميّه، 2ـ نماز طواف واجب خانه خدا، 3ـ نماز آيات، 4ـ نماز ميّت، 5ـ نماز قضاى پدر و مادر كه بر پسر بزرگتر به شرحى كه مى آيد واجب است، 6ـ نماز نافله اى كه به واسطه نذر و عهد و قسم واجب شده است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 669

محمد جامه شورانی بازدید : 23 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

سلام در نماز و جواب سلام مردم

آیا جواب سلام کودکان اعم از دختر و پسر واجب است؟

جواب سلام کودکان ممیز،اعم از پسرو دختر،مانند جواب سلام زنان و مردان واجب است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س511

شخصی هنگام سلام دادن به جای(سلام علیکم)از لفظ (سلام) استفاده می کند،آیا جواب سلام او واجب است؟

اگر عرفا بر آن تحتیت و سلام صدق نماید،جواب دادن واجب است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س515

در ركعت آخر تمام نمازها بعد از تشهّد، واجب است سلام بگويد و سلام داراى سه صيغه است: ):اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ، اَلسَّلامُ عَلَيْنا وَ عَلى عِبادِ اللّهِ الصّالِحينَ، اَلسّلامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ(سلام واجب همان سلام سوم است و مى تواند به آن قناعت كند، ولى اكتفا به سلام دوم به تنهايى مشكل است و سلام اوّل از مستحبّات است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 990

 

اگر كسى در حال نماز جواب سلام را ندهد گناه كرده ولى نمازش صحيح است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 1020

محمد جامه شورانی بازدید : 17 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

کارهای که  نماز را باطل می کند

آیا نماز با ذکر شهادت به ولایت امیر المومنین علی (ع)در تشهد،باطل می شود؟

نماز و از جمله تشهد را همان طور مراجع عظام شیعه(کثر الله امثالهم)در رساله های علمیه بیان نموده اند بخوانید و چیزی بر آن اضافه نکنید هر چند که کلام حق و صحیحی باشد.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س501

 

آیا بستن چشم ها در نماز به این دلیل که باز بودن آن ها فکر انسان را از نماز باز می دارد،جایز است؟

بستن چشم ها در نماز مانع شرعی ندارد،گر چه مکروه می باشد.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س507

هرگاه عمداً يا سهواً صورت را به تنهايى كاملاً به طرف راست يا چپ برگرداند بنابر احتياط واجب نمازش را اعاده كند، ولى اگر صورت را كمى بگرداند بطورى كه از قبله خارج نشود نماز باطل نمى شود.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 1011

محمد جامه شورانی بازدید : 4 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

احکام سجده

سجده و تیمم بر سیمان و موزایک چه حکمی دارد؟

سجده و تیمم بر آن دو اشکال ندارد.اگر چه احوط ترک تیمم بر سیمان و موزایک است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س489

 

آیا  سجده بر مهر که سیاه و چرک شده،به طوری که لایه ای از چرک روی آن را پوشانده و مانع چسبیدن پیشانی روی مهر است،اشکال دارد؟

اگر چرک روی مهر به مقداری باشد که حاعل بین پیشانی و مهر شود،سجده و نماز باطل است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س491


سجده بر سنگ آهك و سنگ گچ چه قبل از پخته شدن و چه بعد از آن صحيح است، همچنين بر آجر و سفال و سيمان نيز جايز است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 968

محمد جامه شورانی بازدید : 6 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

ذکرهای نماز

آیا قرائت  عمدی ذکرهای رکوع و سجده به جای یکدیگر اشکال دارد؟

اگر آن ها را به قصد مطلق ذکر خداوند عزوجل بگوید ، اشکال ندارد و رکوع و سجده و نماز همگی صحیح هستند.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س480

در تنگى وقت يا در جايى كه ترس از دزد يا درنده اى باشد مى توان سوره را ترك كرد و همچنين در جايى كه عجله براى كار مهمّى داشته باشد.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 897

 

واجب است قرائت حمد قبل از سوره باشد و اگر عمداً برخلاف اين انجام دهد نمازش باطل است اگر از روى اشتباه باشد چنانچه قبل از ركوع يادش بيايد بايد برگردد و درست بخواند، امّا اگر بعد از رسيدن به حدّ ركوع يادش بيايد نمازش صحيح است، همچنين اگر حمد يا سوره يا هر دو را فراموش كند.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 898

محمد جامه شورانی بازدید : 9 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

نماز جمعه

نمازجمعه دو ركعت است و در روز جمعه جانشين نماز ظهر مى شود و در زمان حضور پيامبر(صلى الله عليه وآله) و امام معصوم(عليه السلام) و نايب خاصّ او واجب عينى است، امّا در زمان غيبت كبرى واجب تخييرى است، يعنى ميان نماز جمعه و نماز ظهر مخيّر است، ولى در زمانى كه حكومت عدل اسلامى باشد احتياط آن است كه ترك نشود.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 671

محمد جامه شورانی بازدید : 13 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

 

اذان و اقامه

آیا جایز است که مرد در نماز به اذان زن اکتفا کند؟

اکتفا به اذان برای مرد محل اشکال است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س455

 

هنگامى انسان مى تواند مشغول نماز شود كه يقين به داخل شدن وقت پيدا كند، يا لااقل يك مرد عادل خبر از ورود وقت دهد، اذان شخص وقت شناس و مورد اطمينان نيز كافى است و اگر گمان قوى به دخول وقت از راههاى ديگر پيدا كند نيز كفايت مى كند، خواه از روى ساعت صحيح باشد يا غيرآن.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 682

 

كسانى كه به واسطه وجود مانع در آسمان (مانند ابر و غبار) و يا گرفتارى در زندان و يا نداشتن بينايى چشم، نمى توانند يقين به دخول وقت پيدا كنند، چنانچه گمان قوى داشته باشند مى توانند مشغول نماز شوند.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 683

 

مستحبّ است پيش از نمازهاى يوميّه اذان و اقامه بگويند وبهتر است حتّى الامكان ترك نشود، مخصوصاً (اقامه)، ولى براى نماز عيد «فطر» و «قربان» و نمازهاى واجب ديگر، اذان و اقامه نيست، بلكه سه مرتبه به اميد مطلوبيّت پروردگار بگويند )الصّلاة( و نيز مستحبّ است به عنوان تبرّك و اميد ثواب در روز اوّل كه بچّه به دنيا مى آيد، يا پيش از آن كه بند نافش بيفتد در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگويند.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 841

محمد جامه شورانی بازدید : 11 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

نماز و جنگ با کافران

در آیه 102 سوره نساه آمده است که  : { و هنگامی که در میان آن ها (کافران) باشی و در میدان جنگ برای آن ها (یاران خود) نماز بر پا کنی باید دسته ای ازآنها با تو (به نماز) بر خیزند و باید سلاح های خود را با خود برگیرند و هنگامی که سجده کردند(و نماز را به پایان رسانیدند)باید به پشت سر شما (به میدان نبرد)بروند و آن دسته دیگر که نماز نخوانده اند (و مشغول پیکار بوده اند) بیایند و با تو نماز بخوانند و باید آن ها وسایل دفاعی و سلاح های خود را با خود(در حال نماز)حمل کنند (زیرا) کافران دوست دارند که شما از سلاح ها و متاع های خود غافل شوید ویم مرتبه به شما هجوم کنند و اگر از باران ناراحت هستید و یا بیمار(و مجروع) باشید مانعی ندارد که سلاح های خود را بر زمین یگذارید ولی وسایل دفاعی (مانند زره خود) را با خود بردارید ،خداوند برای کافران عذاب خوار کننده ای فراهم ساخته است.}.

 

 

سوره نساه آیه (102) 

محمد جامه شورانی بازدید : 18 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

یاد خدا و نماز

هنگامی که نمار را به پایان رساندید خدا را یاد کنید در حال ایستادن و نشستن و به هنگامی که به پهلو خوابیده اید ،و هر گاه آرامش یافتید (و حالت خوف زایل گشت)نماز را (به صورت معمول)انجام دهید، زیرا وظیفه ثابت و معینی برای مومنان است.

فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلَاةَ فَاذْكُرُوا اللَّـهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِكُمْ ۚ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ  إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتً

سوره نساه آیه (103)


محمد جامه شورانی بازدید : 9 چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نماز جمعه در قرآن

در آیه های 9 و 10 سوره جمعه درباره نماز جمعه آمده است که:

ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامی که برای نماز روز جمعه اذان گفته می شود به سوی دکر خدا بشتابید،و خرید و فروش را رها کنید که این برای شما بهتر است اگر میدانستید.(9)

و هنگامی که نماز پایان گرفت شما آزادید در زمین پراکنده شوید و از فضل الهی طلب کنید،و خدا را بسیار یاد نمایید .(10)

محمد جامه شورانی بازدید : 6 چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

گفته پیامبر و امامان در مورد نماز جمعه

پبامبر اسلام، نماز جمعه را «حج مساکین» دانسته و آن را «موجب آمرزش گناهان» شمرده است. آمده است که موسی کاظم از روز پنجشنبه خود را آمادهٔ نماز جمعه می‌کرده است.

از حضرت علی (ع) نقل شده است که :(کسانی زودتر به بهشت می‌روند که زودتر در نماز جمعه حاضر شوند. ) ، امام جعفر صادق (ع) می فرماید : یاران پیامبر، از روز پنجشنبه برای جمعه آماده می‌شدند چرا که جمعه (به خاطر کارهایی که دارد) وقت تنگ است.

محمد جامه شورانی بازدید : 11 سه شنبه 30 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

چگونگی خواندن نماز جمعه

نماز جمعه دو رکعت است و همچنین دو خطبه دارد که معمولا خطیب نماز یا امام جمعه آن را پیش از نماز می خواند و گوش دادن به آن واجب است . بعد از نیّت و آغاز نماز و تکبیرةالاحرام ) که باید دو دست را تا گوش‌ها بالا آورده و گفته‌شود الله اکبر)،بعد از این‌که حمد و سوره خوانده شد، قنوت گرفته می‌شود. قنوت به این معناست که دو دست را بالا آورده و روبه‌روی صورت می‌گیرند و دعایی می‌خوانند یا صلوات می‌فرستند.

بعد از این‌که قنوت انجام شد، نوبت رکوع است که همهٔ نمازگزاران خم می‌شوند و دست‌هایشان را بر زانو می‌گذارند و می‌گویند «سُبْحانَ رَبّیَ العَظیمِ وَ بِحَمْدِه» یا سبحان الله، سبحان الله، سبحان الله.

بعد از رکوع به سجده می‌روند و هربار در سجده، در حالی که پیشانی بر مُهر گذاشته‌شده، می‌گویند «سُبْحانَ رَبِّیَ الاَعلی وَ بِحَمْدِه» یا  سبحان الله، سبحان الله، سبحان الله.

بعد از این‌که سجده‌ها انجام شد، بلند می‌شوند و  سوره منافقون یا حمد و سوره خوانده می‌شود. در این مرحله پس از تمام‌شدن حمد و سوره به همراه جماعت، به رکوع می‌روند و سپس قنوت می‌گیرند و بعد از قنوت، دوباره به سجده می‌روند.

بعد از دو سجده ، تشهّد و سلام خوانده می‌شود. یعنی در حالی که دوزانو نشسته‌اند و دست‌ها روی دو پا قرار دارند، می‌گویند «اشهَدُ اَن لا اِلهَ الا اللهُ وَحدهُ لا شریکَ لَهُ، واشهدُ انٌ محمداً عبدُهُ وَ رَسُولُهُ، اللّهُمٌ صَلٌ علی محمٌدٍ والِ مُحمٌد، السّلامُ عَلَیْکَ اَیُّها النّبیُّ وَ رَحمةُ اللهِ و برکاتُه، السّلامُ علیْنا و عَلَی عِبادِاللهِ الصّالِحین، السّلامُ علیْکُمْ وَ رحمةُ اللهِ و بَرَکاتُه». نماز تمام می‌شود.

محمد جامه شورانی بازدید : 12 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

پوشیدن طلا و نقره و به کار بردن آن

به دست کردن انگشتر طلا توسط مردان به خصوص در هنگام نماز چه حکمی دارد؟

به دست کردن انگشتر طلا برای مردان در هیچ حالتی جایز نیست و نماز با آن هم بنا بر احتیاط واجب،باطل است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س442

محمد جامه شورانی بازدید : 9 شنبه 27 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

لباس و پوشش نماز گزار

لباس نمازگزار شش شرط دارد:1- پاك بودن2ـ غصبى نبودن، بنابراحتياط واجب. 3 ازاجزاء مردار نباشد. 4ـ از حيوان حرام گوشت نباشد. 5 و 6ـ اگر نمازگزار مرد است لباس او از ابريشم خالص يا طلا بافت نباشد و شرح اينها در مسائل آينده خواهد آمد.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 735

 

آیا نماز خواندن در لباسی که شک در نجس بودن آن دارم،صحیح است؟

لباسی که نجس بودن آن مشکوک است ، محکوم به طهارت بوده و نماز خواندن با آن صحیح است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س428

 

زنی در اثنای نماز متوجه می شود که مقداری از موهایش پیداست و فورا آن را می پوشاند،آیا نماز خود را باید دوباره بخواند یا خیر؟

تا زمانی که ظاهر شدن مو عمدی نباشد،اعاده واجب نیست.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س432

 

هرگاه در بين نماز بفهمد كه قسمتى را كه بايد بپوشاند پيداست بايد فورا آن را بپوشاند، به شرط اين كه كارى كه صورت نماز را بر هم مى زند به جا نياورد و چنانچه پوشاندن آن زياد طول بكشد احتياط واجب آن است خود را بپوشاند و نماز را تمام كند و دوباره بخواند.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 730

 

مرد بايد در حال نماز عورتين خود را بپوشاند، هرچند كسى اورا نمى بيند و بهتر است از ناف تا زانو را بپوشاند و از آن بهتر اين كه لباس كامل كه در برابر افراد محترم در تن مى كند به تن داشته باشد.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 726

محمد جامه شورانی بازدید : 15 شنبه 27 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

احکام سایر مکان های دینی

استفاده از فرش ها و اجناس نذر شده برای مرقد یکی از فرزندان ائمّه (ع) در مسجد جامع محل چه حکمی دارد؟

اگر زاد بر نیاز مرقد امامزاده(ع) و زاعران آن باشد،اشکال ندارد.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س426

محمد جامه شورانی بازدید : 12 پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نکاتی در مورد مکان نماز گذار

 

آیا نشستن و نماز خواندن یا عبور کردن از مکان هایی که دولت ظالم آن ها را غصب می کند،جایز است؟

در صورت علم به غصب،احکام و آثار مغصوب مترتب است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س370

 

آیا نماز کسی که در زمین غصبی روی سجاده یا چوب و مانند آن نماز خوانده،صحیح است یا باطل؟

نماز در زمین غصبی باطل است ، هر چند روی جا نماز و تخت باشد .

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س384

محمد جامه شورانی بازدید : 12 پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

احکام مسجد

 

آیا زن ها بهتر است نماز را در مسجد بخوانند یا در خانه؟

فضیلت خواندن نماز در مسجد مختص مردان نیست.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س391

 

آیا انجام تمرین های  ورزشی در مسجد محل یا خابیدن در آن جایز است؟این کارها در مسجد های دیگر چه حکمی دارد؟

مسجد جای ورزش و تمرین ورزشی نیست و از کارهایی که با شان و منزلت مسجدمنافات دارد،باید پرهیز شود،و خابیدن در مسسجد هم مکروه است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س393

اگر براى روضه خوانى و مراسم سوگوارى يا جشن مذهبى و مانند آن مسجد را چادر بزنند و سياهى بكوبند و اسباب چاى و غذا در آن ببرند، در صورتى كه اين كارها به مسجد ضرر نرساند و مانع نماز خواندن نشود اشكال ندارد.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 831

نجس كردن مسجد حرام است، خواه زمين مسجد باشد و يا سقف و بام و طرف داخل ديوارها و احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكند، مگر آن كه واقف آن را جزء مسجد قرار نداده باشد.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 823

 

آیا نماز خواندن در مسجدی که توسط کفار ساخته شده،جایز است؟

اشکال ندارد.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س420

محمد جامه شورانی بازدید : 26 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

خودکفایی بالا در گذر از آنالوگ به دیجیتال

مدیرکل گسترش فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام گفت: درجه‌ی‌ خودکفایی بسیار بالا و غرورآفرین در حوزه‌ی گذر از آنالوگ به دیجیتال، از دستاوردهای ارزشمند سال‌های اخیر بخش فنی سازمان بوده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه و فناوری رسانه، حسین عابدیان با اشاره به محور فرآیند گذار از سامانه‌ی پخش آنالوگ به دیجیتال اظهار کرد:فرآیند گذار از سامانه‌‌‌ی پخش آنالوگ به دیجیتال با سرعت خوبی آغاز شده و از شروع پروژه در تاریخ هشتم آبان ۸۸ تاکنون به مرز هشتاد و سه درصد رسیده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: البته ما برنامه‌ریزی کرده بودیم و این آمادگی را هم داشتیم که در صورت تامین به موقع تجهیزات، پوشش جمعیتی تلویزیون دیجیتال را تا پایان نیمه‌اول سال ۹۲، با راه‌اندازی حدود هزار ایستگاه تلویزیونی، به مرز نود درصد برسانیم، ولی مشکل عمده در این خصوص تامین نشدن به موقع منابع مالی و درنتیجه تجهیزاتی بوده است.

 

برای مشاهده کامل ادامه مطلب کلیک کنید

محمد جامه شورانی بازدید : 21 یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

اهمیت و شرایط نماز

کسی که عمدا نماز را ترک کند یا سبک بشمارد ، چه حکمی دارد؟

نماز های روزانه ای که در پنج نوبت خوانده می شوند،از واجبات مهم شریعت اسلامی بوده و بلکه ستون دین است و ترک یا سبک شمردن آن شرعا حرام و موجب استحقاق عقاب است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س338

 

آیا بر کسی که آب و چیزی که تیمم بر آن صحیح است،در اختیار ندارد(فاقد الطهورین)،نماز واجب است؟

بنا بر احتیاط،نماز را در وقت بخواند و بعد ار وقت با وضو یا تیمم قضا نماید.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله خامنه ای س339

 

سزاوار است انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و به آن اهمّيّت بسيار دهد و از تند خواندن نماز كه ممكن است مايه خرابى نماز گردد جدّاً بپرهيزد.

و در حديث آمده است روزى پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مردى را در مسجد مشغول نماز ديد كه ركوع و سجود را بطور كامل انجام نمى دهد، فرمود: اگر اين مرد از دنيا برود در حالى كه نمازش اين گونه باشد به دين من از دنيا نخواهد رفت.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی

 

محمد جامه شورانی بازدید : 10 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

 

 

قنوت نماز واجب

مسأله 996ـ قنوت در تمام نمازهاى واجب و مستحب پيش از ركوع ركعت دوم مستحبّ است، ولى احتياط آن است كه در نماز شفع قنوت را ترك نمايد و در نماز وتر با آن كه يك ركعت است خواندن قنوت پيش از ركوع مستحب مى باشد.

قنوت نماز آیات

مسأله 997ـ نماز آيات پنج قنوت و نماز عيد فطر و قربان در ركعت اوّل پنج قنوت و ركعت دوم چهار قنوت دارند.

منبع : رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی

محمد جامه شورانی بازدید : 10 جمعه 19 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

به نام خدا در این مطلب  ترجمه  نماز را آماده کرده ام که امیدورام مورد توجه شما کاربران عزیز قرار بگیرد .

 

 

ترجمه سوره حمد

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ: به نام خداوند بخشنده بخشايشگر

 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ: ستايش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است.

اَلرَّحْمنِ الرَّحيمِ: بخشنده و بخشايشگر است.

مَالِكِ يَوْمِ الدّينِ: (خداوندى كه) صاحب روز جزا است.

اِيّاكَ نَعْبُدُ وَ اِيّاكَ نَسْتَعِينُ: (پروردگارا) تنها تو را مى پرستيم و تنها از تو يارى مى جوييم.

اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ: ما را به راه راست هدايت فرما!

صِراطَ الَّذينَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ: راه كسانى كه آنان را مشمول نعمت خود ساختى،

غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لا الضّآلّينَ: نه راه كسانى كه بر آنان غضب كردى و نه گمراهان!

ترجمه سوره قل هواللّه

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ: به نام خداوند بخشنده بخشايشگر

قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ: بگو اوست خداى يكتا.

اَللّهُ الصَّمَدُ: خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى كنند;

لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ: (هرگز) نزاد و زاده نشد;

وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً اَحَدٌ و براى او هيچ گاه شبيه و مانندى نبوده است.

ذ كر ركوع

سُبْحانَ رَبِّىَ الْعَظيمِ وَ بِحَمدِهِ: پاك و منزّه است پروردگار بزرگ من و او را سپاس مى گويم.

 

ذ كر سجده

سُبْحانَ رَبِّىَ الاْعْلى وَ بِحَمْدِهِ: پاك و منزّه است خداوند بلند مقام من و او را سپاس مى گويم.

تشهّد

اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ إلاَّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ: گواهى مى دهم هيچ كس شايسته پرستش جز خداوند نيست، يگانه است و شريك ندارد.

وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ: و گواهى مى دهم محمد(صلى الله عليه وآله) بنده و فرستاده اوست.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد: خداوندا! درود بفرست بر محمد(صلى الله عليه وآله) و اهل بيت او(عليهم السلام).

 سلام

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ: سلام بر تواى پيغمبر و رحمت خدا و بركات او بر تو باد.

اَلسَّلاْمُ عَلَيْنا وَ عَلى عِبادِ اللّهِ الصّالِحينَ: سلام بر ما و بر تمام بندگان صالح خدا.

السَّلامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ: سلام بر شما اى جمعيّت نمازگزاران و رحمت و بركات او بر شما باد.

 تسبيحات

سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا إلهَ إلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ اَكْبَرُ: پاك و منزّه است خداوند و حمد و ستايش مخصوص اوست و معبودى جز او نيست و خداوند بزرگتر از آن است كه به وصف آيد.

 قنوت

رَبَّنا آتِنا فِى الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِى الاْخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ: خداوندا در دنيا و در

  سراى ديگر به ما نيكى مرحمت فرما و ما را از عذاب دوزخ نگاه دار!


منبع :رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی


محمد جامه شورانی بازدید : 7 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

نقش نماز در آرامش روانی

آيه شريفه‌ (الا بذكر اللّه تطمئن القلوب) حكايت از آن دارد كه با ياد خدا دل‏ها آرامش مي‏گيرد. دل پايگاه نفس آدمي است و آنگاه كه دل آرام گيرد، نفس انسان نيز اطمينان مي‏يابد. پس براي داشتن دلي آرام و قلبي مطمئن بايد به ذكر باري تعالي پرداخت. ذكر اكبر خدا نيز نماز است و قرآن مي‏فرمايد: {و لذكر اللّه اكبر}

نماز خواندن و انجام عبادت، براي نمازگزار آرامش رواني پديد مي‏آورد و دل مؤمن را امنيت مي‏بخشد، آن هايي كه توفيق بيشتري در برگزاري نماز داشته‏اند، به آرامش بيشتري نيز دست يافته‏اند. يعني آن‏ها كه علاوه بر انجام فرايض مبادرت به خواندن نوافل را نیز انجام داده اند، در بررسي‏هاي موردي آرامش بيشتري را پیدا کرده اند، و همين باعث شده تا ديگران را نيز به انجام نوافل توصيه كنند.

آنان حلاوت عبادت خالص در شب و رازگويي با خداوند عالميان را دريافته‏اند، چرا كه شب فرصتي مناسب‏تر براي عبادت بي رياست. قرآن مي‏فرمايد: «انّ ناشئة اللّيل هي اشدّ وطأً و اقوم قيلا» پس فقط صاحبان خلوص و عاشقان عبادت خدا، شيريني راز و نياز با خدا را درمي‌يابند .

 

محمد جامه شورانی بازدید : 7 دوشنبه 08 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

اجر زکات و نماز :

کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند و نماز را بر پا داشته و زکات را پرداخته اند،اجرشان نزد پروردگارشان است،و نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می شوند .

سوره بقره آیه 277

 

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 10 یکشنبه 07 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

نماز لیلة الدفن

دو رکعتی است نماز لیلة الدفن ، در رکعت اول حمد و آیۀ الکرسی و در رکعت دوم حمد و ده مرتبه  اِنّا اَنزَلناه فی لَیلَة القَدرِ و چون سلام دهد بگوید : اللهم صل علی محمد و ال محمد وَ ابعَث ثَوابَها اِلی قَبرِ فلانٍ(خدایا رحمت فرست بر محمد و آل محمد و بفرست ثوابش را به قبر فلان) و بجای فلان نام میت را ذکر کند .

منبع : مفاتیح الجنان ، مولف عباس قمی ص(1070)

محمد جامه شورانی بازدید : 17 جمعه 05 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نماز وصیّت

نماز وصیّت که حضرت رسول(ص) به آن وصیّت فرموده ، دو رکعت است بین مغرب و عشاء ، در رکعت اول حمد و سیزده مرتبه  اِذا زلزِلَت و در رکعت دوم حمد و پانزده مزتبه قل هو الله احد ، اگر هر شب بجا آورد ثوابش را غیر از خدا کسی نتواند شماره نماید .

منبع : مفاتیح الجنان ، مولف عباس قمی ص(1091)

 

محمد جامه شورانی بازدید : 5 چهارشنبه 03 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

سوره حمد  به مادر قران معروف است .

سوره فجر به سوره امام حسين ( ع)  معروف است .

سوره حمد به زبان بندگان نازل شده است .
قران كريم در سوره حمد خلاصه شده است .

داستان گوساله پرستي بني اسرائيل در سوره طه بيان شده است .

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 22 سه شنبه 02 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

نماز عفو

نماز دو رکعتی است و در هر رکعت حمد و یک مرتبه اِنّا اَنزَلناه و بعد از قراءت رَبّ عَفوَکَ عَفوَکَ پانزده مرتبه و در رکوع ده مرتبه ، تمام می کنی مثل نماز جعفر .

منبع : مفاتیح الجنان ، مولف عباس قمی ص(1091)

محمد جامه شورانی بازدید : 8 شنبه 30 فروردین 1393 نظرات (0)

 

 

 

قرآن داراي 114 سوره است  .
قرآن داراي  6236  ايه است .
قرآن 114 بسم الله الرحمن الرحيم دارد .
قرآن داراي 120 حزب ميباشد .
قرآن 30 جزء  دارد .
قرآن 115 بسم الله دارد .

بهترين شب در قرآن  شب قدر است .
بهترين ماه  در قرآن ماه رمضان  است .

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 8 جمعه 29 فروردین 1393 نظرات (0)

 

 

 

 

 

 

امام صادق(ع)فرمودند:تارك الصلوه، نماز را از روي بي اعتنائي به فرمان خدا آن را ترك ميكند .
امام صادق(ع):هرگزشفاعت ما به كساني كه نماز را سبك بشمارند نخواهد رسيد .

رسول خدا (ص) فرمود:برترين نماز بعد  ازنماز واجب نماز شب است .
طبق ايه 91 سوره مائده از اهداف شيطان باز داشتن از نماز است .
وضو كليد نماز است .
وضو در لغت نظافت و نيكوئي و در حديثي به  معناي نور و روشنائي آمده است .
وضو سبب پاگيزگي بدن وصفاي روان آدمي است .

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 13 پنجشنبه 28 فروردین 1393 نظرات (0)

 

نماز برای آمرزش گناهان

این نماز دو رکعت می باشد و در هر رکعت شصت مرتبه قل هو الله احد بخواند ، چون از نماز فارغ شود گناهانش آمرزیده شود .

منبع : مفاتیح الجنان ، مولف عباس قمی ص(1091)

محمد جامه شورانی بازدید : 19 چهارشنبه 27 فروردین 1393 نظرات (0)

 

نماز گرسنه

از حضرت صادق(ع) منقول است که : هر که گرسنه باشد وضو بگیرد و دو رکعت نماز گزارد و بگوید : یا رَبّ اِنّی جاع فَاَطعِمنی(پروردگارا من گرسنه ام خوراکم ده ) . پس بدرستی که حق سبحانه و تعالی او را در ساعت طعام دهد .

منبع : مفاتیح الجنان ، مولف عباس قمی ص(1072)

تعداد صفحات : 2

درباره ما
Profile Pic
به نام خدا با سلام خدمت کاربران عزیز امیدوارم که مطالب وبلاگ من برای شما مفید باشد. با تشکر محمد جامه شورانی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چند درصد مطالب سایت مفید هست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 26
  • بازدید سال : 122
  • بازدید کلی : 2,087
  • کدهای اختصاصی