loading...
آثار و برکات نماز
محمد جامه شورانی بازدید : 22 دوشنبه 25 فروردین 1393 نظرات (0)

 

نماز فرزند برای پدر و مادر

این نماز دو رکعت است ، که به صورت زیر خوانده می شود :

در رکعت اول فاتحه و ده مرتبه  {رَبِّ اغفِر لی وَ لِوالِدَیَّ وَ لِلمؤمِنینَ یَومَ یَقوم الحِساب

 (پروردگارا ببخش مرا و پدر و مادرم و مومنان را روزی که برپا شود حساب) } و در رکعت دوم فاتحه و ده مرتبه { رَبِّ اغفِر لی وَ لِوالِدَیَّ وَ لِمَن دَخَلَ بَیِتیَ مؤمِناً وَ لِلمومِنینَ وَ المومِناتِ   (پروردگارا بیامرز مرا و پدر و مادرم را و هر که در خانه ام در آید با ایمان و مومنین و مومنات) } و چون سلام دهد ده مرتبه بگوید : رَبِّ ارحَمهما کَما رَبّیانی صَغیراً(پروردگارا رحم کن به آنها چنانچه پروریدند مرا در کودکی ) .

منبع : مفاتیح الجنان ، مولف عباس قمی ص(1072)

محمد جامه شورانی بازدید : 8 دوشنبه 25 فروردین 1393 نظرات (0)

 

بیش از 40 نوع نماز داریم که خداوند بخشنده برای کمک به زندگی ما انسان ها آنها را آورده  است که هر گاه در زندگی با مشکلاتی مواجعه شدیم با تو کل بر خدا و نماز هایی که توصیه شده است بتوانیم بر آن مشکلات غلبه کنیم ،من در این وبلاگ چندین نماز به همراه ثواب های این نمازها را برای شما آورده ام که توصیه می شود اندکی از وقت خود را برای خوانندن این نمازها صرف کنید تا آثار شگفت انگیز این نماز ها را در زندگی خود ببینید.

و اگر کسی مایل است با این 40 نماز بیشتر آشنا شود بهتر است به کتاب مفاتیح الجنان  تالیف عباس قمی و ترجمه الهی قمشه ای رجوع کند .

محمد جامه شورانی بازدید : 10 یکشنبه 24 فروردین 1393 نظرات (0)

 

توبه تارک اصلاة

اگر كسى تا هنگام ازدواج نماز نخواند و پس از آن نماز خواندن را شروع كند، آيا مى‌تواند گذشته را با توبه جبران كند؟

توبه با يك جرقه آغاز مى‌شود، جرقه‌اى كه در آغاز تنها يك نقطه نورانى و كوچك در قلب است، امّا به تدريج تمامِ آسمانِ تيره و تاريك قلب را فرا مى‌گيرد. اين نقطه نورانىِ سفيد، انسان را از گذشته تاريك به آينده روشن مى‌برد. نسبت به گذشته تاريك و سياه،  احساس تلخى، پشيمانى و ندامت مى‌كند و آسمان ابر گرفته قلب براى آينده‌اى روشن آماده بارش رحمت الهى مى‌شود. قرآن، اين كتاب نويد بخشِ رحمت، به همه مؤمنان فرمان توبه مى‌دهد. در سوره تحريم، آيه 8 مى‌فرمايد: (يأيّها الذين ءَامنوا توبوا إلى الله توبةً نصوحاً عَسى رَبُّكم أَن يكفّر عنكم سيّئاتكُم و يُدخِلَكُم جَنّــت تجرى مِن تحتها الأَنهـر)، اى كسانى‌كه ايمان‌آورده‌ايد! با اخلاصِ كامل توبه كنيد، باشد كه پروردگار از گناهان شما در گذرد و به باغ‌هايى واردتان كند كه در آن جويبارهايى جارى است.
حقيقت توبه همان حالت ندامت و پشيمانى از معصيت و تصميم بر ترك بازگشت به گناه در آينده است.
  [1]

همان‌طور كه مى‌دانيد، پشيمانى كار دل است، امّا اگر حقيقى و خالص باشد، آثارى را در رفتار ظاهرى انسان نيز بر جاى مى‌گذارد.
روزى حضرت على(عليه السلام) مردى را ديد كه بدون توجّه به شرايط توبه فقط با زبان مى‌گفت: «استغفر الله». حضرت به او فرمود: مى‌دانى استغفار چيست؟ آن‌گاه شرايط استغفار را براى او توضيح داد و فرمود:
اوّل: بايد از كارهاى ناشايست گذشته‌ات پشيمان باشى؛
دوم: آن‌كه تصميم بگيرى ديگر سراغ كارهاى زشت قبلى نروى؛
سوم: اگر حقّى از بندگان خدا برعهده توست (قرضى گرفته‌اى و پس نداده‌اى يا به زور چيزى را از مردم گرفته‌اى و يا...) ادا كنى؛
چهارم: اگر حقى از خدا بر عهده توست (مثلا نمازهايى از تو قضا شده و نخوانده‌اى) آنها را ادا كنى و... .
آن‌گاه پس از اين مراحل با زبان بگويى: «استغفرالله»
[ 2]
بعد از توضيح معنا و شرايط توبه، روشن مى‌شود كه جبران گذشته در مورد نمازهاى خوانده نشده، به اين است كه ما علاوه بر پشيمانى دل، نمازهاى قضا شده رابه جا بياوريم.

 

پی نوشت ها :

 [1]علامه حلى، كشف‌المراد، ص444.

[2]صبحى صالح، نهج‌البلاغه، ص549، كلمه417.

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 26 جمعه 22 فروردین 1393 نظرات (0)

 

نحوه برخورد با تارک اصلاة

نظر قرآن كريم درباره ارتباط و معاشرت داشتن با افراد تارك الصلوة و روش برخورد با آنان چيست؟  

بى ترديد قرآن نسبت به فرد بى‌نماز ديدگاهى منفى دارد كه مفسران ذيل آيات 5 و 11 سوره توبه بدان پرداخته‌اند.[1]
ترك نماز در گروه‌هايى
 به ويژه جوانان علت‌هايى دارد كه او را به روى نياوردن به نماز يا ترك آن مى‌كشاند كه بخشى از آن‌ها عبارتند از:
1. سستى عقيده به معاد يا خداشناسى.
[ 2]
2. يا تأثير منفى دوستان ناباب، خداوند متعال درباره عاقبت دوستى با افراد گمراه و ناباب مى‌فرمايد: «ويَومَ يَعَضُّ الظّالِمُ عَلى يَدَيهِ يَقولُ يــلَيتَنِى اتَّخَذتُ مَعَ الرَّسولِ سَبيلا * يـوَيلَتى لَيتَنى لَم اَتَّخِذ فُلانـًا خَليلا * لَقَد اَضَلَّنى عَنِ الذِّكرِ بَعدَ اِذ جاءَنى وكانَ الشَّيطـنُ لِلاِنسـنِ خَذولا‌؛(فرقان،27ـ29) و به خاطر بياور روزى را كه ظالم دست خويش را از شدت حسرت به دندان مى‌گزد و مى‌گويد: اى كاش با رسول خدا راهى برگزيده بودم، اى واى بر من! كاش فلان شخص گمراه  را دوست خود انتخاب نكرده بودم! او مرا از ياد حق گمراه ساخت، بعد از آن كه آگاهى به سراغ من آمده بود، و شيطان هميشه مخذول كننده انسان بوده است».
3. ممكن است مشكلات مادى و سرخوردگى روحى، چنين مشكلى را پديد آورده باشد.
دوست شدن و گفتگو با چنين افرادى و گوش دادن به درد و دل ايشان و سخنان‌شان، كليد حل اين مشكل‌ها را به دست مى‌دهد، در صورتى كه علت اصلى ترك نماز شناخته شود، راه و چگونگى تشويق به نماز مشخص خواهد شد. البته چنان چه در مراحل مختلف لازم باشد، حتماً بايد با افراد آگاه مشورت شود.

 

 

این مطلب ادامه دارد لطفا ادامه مطالب را بخوانید  

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 13 چهارشنبه 20 فروردین 1393 نظرات (0)

 

جایگاه تارک الصلاة در قیامت

كسى كه نماز نخواند  جايگاهش در بهشت است يا جهنم؟

در اين زمينه، تنها نگاهى گذرا به آيات قرآن مى‌اندازيم:
انسان بى‌نماز، چگونه ادعاى پاكى مى‌كند؟ در حالى كه نماز ياد خداست (طه، 14) و هر كه از ياد خدا روى گرداند، زندگى تنگ و سختى خواهد داشت و در قيامت نابينا محشور خواهد شد (طه، 124) و در قيامت، آن گاه كه بهشتيان از گنه‌كاران مى‌پرسند: چه چيز شما را به دوزخ فرستاد؟ مى‌گويند: ما از نمازگزاران نبوديم(مدثر،40ـ‌43) چون اگر نماز مى‌خواندند، نماز آنها را به ياد خدا انداخته، از فحشا و منكر نهى مى‌كرد (عنكبوت، 45). پس دورى از نماز، علاوه بر اين كه خود، گناه بزرگى است، مقدمه گناهان ديگر و سختى و تنگ‌دستى و تاريكى دل است و به ياد خدا بودن، موجب آرامش قلب‌هاست (رعد، 28).
[1]

 :پی نوشت

[1]ر.ك: همان، ج16، ص283 ـ 294; سيدحسين موسوى‌راد لاهيجى، نماز از ديدگاه قرآن و حديث.

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 8 سه شنبه 19 فروردین 1393 نظرات (0)

 

صراط مستقیم و ترک نماز

نظر قرآن كريم، درباره اشخاصى كه از همه نظر، مورد تأييد مردم مى‌باشند و راه راست مى‌روند و هيچ آزارى به ديگران نمى‌رسانند، ولى نماز به جا نمى‌آورند، چيست؟

از نظر اسلام نمى‌توان گفت كسى كه نماز نمى‌خواند در راه راست و صراط مستقيم حركت مى‌كند، زيرا از نظر اسلام، راه راست آن است كه انسان را به پاكى، نيكى، عدل، داد، ايمان و عمل صالح هدايت كند. از آيات قرآن كريم برمى‌آيد كه «صراط مستقيم»، همان آيين خداپرستى و دين حق و پاى‌بندى به دستورهاى خداست، يكى از مهم‌ترين آنها نماز است. خداوند متعال در آيات فراوانى به اين راه اشاره فرموده است: يس،61 ـ 62 / انعام، 161 / آل عمران، 101 و...
آرى، نماز يك دستور حتمى و عمومى است، حتّى اگر كسى برفرض بدون خواندن نماز، در بين مردم، درست‌كار و نيكوكار شناخته شود، از اين قانون مستثنا نيست و نمى‌توان او را از صالحان دانست.
در پايان يادآور مى‌شويم ترك نماز، صورت‌هاى مختلفى دارد كه در برخى موارد، ترك نماز موجب كفر و ارتداد است.

محمد جامه شورانی بازدید : 27 سه شنبه 19 فروردین 1393 نظرات (0)

علت عقوبت برای ترک نماز

چرا اين همه عقوبت براى ترك نماز و بى‌توجهى به آن ذكر شده است؟

با توجّه به اين كه عذاب اخروى بازتاب كردار دنيوى آدمى است و از آثار وضعى عمل ما مى‌باشد و چون نماز آثار و بركات و فوايد بى‌شمار دنيوى و اخروى دارد، شخصى كه نماز نمى‌خواند يا آن را سبك مى‌شمارد، از آثار، بركات و فوائد نماز محروم مى‌ماند، كه بازتاب و اثر وضعى اين محروميت، عقوبت‌هاى فراوانى است كه براى ترك نماز و بى‌توجهى به آن بيان شده است.

محمد جامه شورانی بازدید : 31 سه شنبه 19 فروردین 1393 نظرات (0)

 

ترک نماز و عواقب اخروی آن

 چرا خداوند متعال در آيه 13 سوره جن مى‌فرمايد: هر كس به خداى خود ايمان آورد ديگر از نقصان خير و ثواب و از احاطه رنج و عذاب بر خود نترسد؟ آيا اگر نماز را كه بر آن تأكيد شده، انجام ندهيم، همين طور است؟

ايمان به پروردگار متعال و ايمان به آن‌چه بر پيامبر اكرم(ص) نازل شده و انجام دادن و تسليم دستورهاى الهى كه نماز نيز از جمله آنهاست، باعث مى‌گردد شخص نه از نقصانى بترسد و نه از ظلمى هراس داشته باشد و در صورتى كه آن را ترك نمايد اين اجر و پاداش از او گرفته خواهد شد و كسى كه به دستورهاى خداوند عمل نكند ايمان واقعى ندارد. قرآن كريم در اين‌باره مى‌فرمايد: (مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ * قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ * وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ* وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضينَ* وَ‌كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ‌)[  مدثر،آيه42ـ46]

 

 چه چيز شما را به دوزخ فرستاد؟ مى‌گويند: ما از نمازگزاران نبوديم و اطعام مستمند نمى‌كرديم! و پيوسته با اهل باطل هم‌نشين و هم‌صدا بوديم و همواره روز جزا را انكار مى‌كرديم. اين آيه به خوبى نشان مى‌دهد كه تا چه حدّ ترك اين فريضه الهى خطرناك است كه مى‌تواند سبب سقوط در دوزخ شود. به جا آوردن نماز آن قدر از نظر اسلام مهم است كه طبق بعضى از روايات معروف، به نخستين چيزى كه در نامه اعمال نگاه مى‌شود نماز است، كه اگر در نامه اعمال وجود داشت به ساير اعمال نيك نگريسته خواهد شد وگرنه به بقيه نگاه نمى‌شود و چنين كسى روانه دوزخ مى‌گردد.[1]

 

[1]ر.ك: شيخ حر عاملى، وسائل الشيعه، ج3، كتاب الصلوة، باب ششم و هفتم و هشتم، ص22، ج10، ص19، ح6; همان، تفسير نمونه، ج25، ص116.

 

محمد جامه شورانی بازدید : 15 سه شنبه 19 فروردین 1393 نظرات (0)

 

نماز شب و آثار آن در این دنیا

نماز شب كه یكی از عبادات خالص اولیای خدا و از برنامه های سازنده اسلامی به شمار می رود انسان را به وادی معنویات نزدیكتر می كند. نماز شب درس خودسازی و خلوت كردن با خالق خود را كه از نیازهای طبیعی انسان است به انسان می آموزد ،نماز شب تاثیر بسزایی در سه عالم دارد هم در دنیا و هم در برزخ و هم در قیامت.

آثار نماز شب در دنیا

تاثیر نماز شب در دنیا، ابعاد گسترده ای دارد هم تاثیر در زندگی شخصی و اجتماعی و سیاسی، و هم تاثیر در باطن و ظاهر انسان دارد.نماز شب رفع مشكلات و گرفتاری و رفع بیماری های روحی و جسمی را نیز در برمی گیرد.

در اینجا چند نمونه از احادیثی كه از معصومین علیهم السلام در مورد آثار نماز شب رسیده است را بیان می كنیم:

۱  بازداشتن از گناه

یكی از آثار نماز شب بازداشتن انسان از گناه است . بهترین وسیله ای كه مانع گناه انسان می شود و قرآن كریم و روایات ائمه معصومین علیهم السلام آن را امضا كرده است نماز است.

 

این مطلب ادامه دارد لطفا ادامه مطالب را بخوانید

محمد جامه شورانی بازدید : 7 دوشنبه 18 فروردین 1393 نظرات (0)

 

ترک نماز و مسلمانی

 

 آيا كسى كه نماز نخواند مسلمان است؟

 

مسلمان است، زيرا «كافر، كسى است خدا را منكر شود يا براى خدا شريك قرار دهد يا پيغمبری حضرت خاتم‌الأنبياء محمدبن‌عبدالله(صلى الله عليه وآله) را قبول نداشته باشد . هم‌چنين اگر در يكى از اينها شك داشته باشد و نيز كسى كه ضرورى دين، يعنى چيزى را كه مثل نماز و روزه، مسلمانان جزء دين اسلام مى‌دانند، منكر شود كافر و نجس است، البته اگر چنان‌چه بداند آن چيز ضرورى دين است و انكار آن چيز به انكار خدا يا توحيد يا نبوّت برگردد، نجس است و اگر نداند، احتياطاً بايد از او اجتناب كرد... .»[ 1]
پس آنچه باعث كفر و نجاست انسان مى‌شود، انكار نماز است، نه سهل انگارى و نخواندن نماز.
به هر حال ترك نماز اثرهايى دارد كه به نمونه‌اى از آنها درآيات و روايات اشاره مى‌كنيم:
1. رسول اكرم مى‌فرمايد: كسى كه بدون عذر، نمازش را ترك كند، قطعاً اعمال خيرش حبط و بى‌فايده مى‌گردد.[ 2]

2. اميرمؤمنان على(عليه السلام) مى‌فرمايد: اللهم العن من ترك الصلوة متعمداً؛ خدايا لعنت كن كسى را كه عمداً نماز را ترك كند. [3]
3. ترك نماز، موجب ورود در آتش است: مؤمنان از مجرمان سؤال مى‌كنند كه چه چيز شما را به دوزخ انداخت؟! مى‌گويند: ما از نمازگزاران نبوديم.[ 4]
4. پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله) مى‌فرمايد: كسى كه نمازش را سبك بشمارد، از من نيست؛ و الله بر سر حوض كوثر بر من وارد نخواهد شد.»
[ 5]


پی نوشتها :

 

[1]توضيح المسائل مراجع، مطابق با فتاواى دوازده نفر از مراجع معظّم تقليد، ج1، ص84، مسئله 106 از رساله امام1.

[2]ر.ك: محدث نورى، مستدرك الوسائل،  ج3، ص45.

[3]همان، ص91.

[4]مدثر، 40 ـ 43.

[5]بحارالانوار، ج79، ص224.

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 9 دوشنبه 18 فروردین 1393 نظرات (0)

 

16نکته برای تقویت جدیّت در نماز


اگر نسبت به انجام فریضه نماز کاهل هستیم، یا خدای ناخواسته نماز نمی خوانیم و یا از خواندن نماز لذت نمی بریم، چه کنیم؟ چه عوامل و موانعی در انجام عارفانه و عاشقانه این فریضه ی مهم الهی، نورانی وجود دارد؟ چه محورها و مدارهایی را باید لحاظ کنیم که پاسخ صحیح و عملی برای سئوالهای مذکور بیابیم؟ برای پاسخ به این سۆالات مطالب ذیل را با هم مرور می کنیم؟


1.      میزان ضعف یا قوت در آگاهی و شناخت در حوزه مسائل دینی بویژه توحید،نبوت، امامت ، عدل و معاد و نیز ارزش های اخلاقی ضعف و قوت ما در نماز را تعیین می کند.

.

فراموش نکنیم که نماز یک قطعه از پازل تکالیف دینی و اعتقادات مذهبی ما است. کاهلی نماز محصول ضعف در شناخت و پذیرش در سایر ابعاد دین می باشد. ساده ترین راه، مطالعه کتابهایی در زمینه های دینی و نماز می باشد.

2.

 این مطلب ادامه دارد لطفا ادامه مطالب را بخوانید

محمد جامه شورانی بازدید : 107 شنبه 16 فروردین 1393 نظرات (0)

 

استعانت از نماز

 در آيه شريفه: (وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلَوةِ)[1] ،از صبر و نماز استعانت بجوييد، تفسير اين آيه را بيان كنيد.

الف) اين آيه شريف، به دو ركن اساسى اشاره نموده است و تنها راه پيشرفت و پيروزى بر مشكلات را دو چيز مى‌داند: استقامت كردن در برابر مشكلات و ارتباط پيدا كردن با خداوند متعال به وسيله نماز، چون «صبر» هر بلا و حادثه بزرگى را كوچك و ناچيز مى‌كند و «نماز» روى آوردن و پناه بردن به خداست كه باعث مى‌گردد روح ايمان زنده شود و به آدمى مى‌فهماند به جايى تكيه كرده كه انهدام‌پذير نيست و به ريسمانى چنگ زده كه پاره شدنى نيست. كسانى كه از اين دو ركن بهره‌مند هستند، مى‌توانند با توجه به آثار و فوايدى كه اين دور ركن در بر دارند، خود را براى عمل به آن آماده سازند، چرا كه «نماز» نوعى سپاس‌گزارى است كه مى‌توان با آن وظيفه بندگى را برابر خوبى‌هاى خداوند بيان كرد و به تكامل روحى رسيد واز قدرت نامتناهى خداوند يارى طلبيد؛ نماز مهار كننده غرايز سركش و روح طغيان در آدمى است و خلاصه آن كه نماز فرد را به مبدأ لا يزال الهى پيوند مى‌دهد. صبر امرى اكتسابى است و انسان مى‌تواند  اگر صبور نيست  آن را به دست آورد. براى اين منظور فرد مى‌تواند با تمرين و ممارست در برابر مشكلات و رنج‌ها خود را بيازمايد و صبر پيشه كند. «صبر» زمينه ايستادن و مقاومت و در مقابل گناهان و تكاليف و مصيبت‌ها را در نفس انسان فراهم مى‌كند، با انجام دادن اين دو ركن انسان به رستگارى و پيروزى قطعى مى‌رسد.

 

 

این مطلب ادامه دارد لطفا ادامه مطالب را بخوانید

محمد جامه شورانی بازدید : 15 شنبه 16 فروردین 1393 نظرات (0)

 

بازدارندگی نماز

 

با توجه به آيه 45 سوره عنكبوت، نهى نماز از فحشا و منكر چگونه است؟ چرا با اين‌كه‌نماز،بازدارنده انسان از زشتى‌هااست، ولى بعضى انسان‌هاى نمازخوان‌به كارهاى ناشايست دست مى‌زنند؟

با توجه به آيه: (...و أقم الصّلوة إنّ الصّلوة تنهى عن الفحشآء و المنكر...).

نماز عملى عبادى و ذكر و توجه خاصى به خداوند سبحان است و اثر طبيعى آن ايجاد روحيه‌اى در انسان است كه او را از فحشا و منكر باز مى‌دارد و نفسش را از زشتى‌هاى گناه پاك مى‌كند. طبيعت نماز،انسان را به ياد نيرومندترين عامل باز دارنده _ يعنى اعتقاد به مبدأ و معاد مى‌اندازد، داراى اثر بازدارندگى از فحشا و منكر است، زيرا كسى كه روزى پنج بار با بدن پاك و لباس پاك روى به درگاه خدا آورده و تكبير بگويد، خدا را از همه چيز برتر و بالاتر شمرده و به ياد نعمت‌هاى او افتد و حمد و سپاس او را گويد و...
اين امور، سد نيرومندى در برابر گناه محسوب مى‌شود و او را از فحشا و منكر باز مى‌دارد، ولى هر نمازى به همان اندازه كه از شرايط كمال و روح عبادت برخوردار است، نهى از فحشا و منكر مى‌كند؛ گاه نهى كلى و جامع و گاهى نهى جزئى و محدود دارد.

 

این مطلب ادامه دارد لطفا ادامه مطالب را بخوانید.

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 19 جمعه 15 فروردین 1393 نظرات (0)

 


 فواید نماز

  فوايد نماز و اعتقاد به خدا براى مؤمن چيست؟ چه اثراتى مى‌تواند در زندگى او داشته باشد؟

 اگر مى‌خواهيم از حالت سستى در مسئله نماز خارج شويم، بايد به آثار نماز و عواقب سبك شمردن آن توجه نموده و درباره آن تفكر كنيم؛ برخى از آنها عبارتند از :

1. نماز سدّى در برابر گناهان آينده است. همانا نماز از فحشا و منكرات جلوگيرى مى‌كند.

علت شکر گزاری با نماز

 آيا نماز رايج ميان مسلمانان تنها راه تشكر از خداست؟ آيا انسان نمى‌تواند با زبان مادرى خود از خداوند تشكر كند؟
در نماز توجه قلب و تمركز فكر بسيار سخت است، ولى وقتى با زبان مادرى خود با خدايمان صحبت كنيم، توجه بسيار بالا مى‌رود و ارتباط نزديكى برقرار مى‌گردد، پس چرا با زبان خود شكرگزارى و بندگى نكنيم، به طورى كه خود هر دفعه به ارتباط با خدايمان آگاه شويم؟ ...  .

 

این مطلب ادامه دارد لطفا ادامه مطالب را بخوانید.

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 9 پنجشنبه 14 فروردین 1393 نظرات (0)

 

آثار نماز در عالم برزخ (قبر)

رسول خدا (ص) فرمودند: « نماز بين نمازگزاران و عزرائيل (سلام عليه) فرشته ي مرگ، شفاعت مي كند. (تا نمازگزار راحت­ تر جان بدهد).

«نماز در قبر مونس و همدم نمازگزار است»، « نماز فرش نمازگزار در قبر مي ­شود».

محمد جامه شورانی بازدید : 15 پنجشنبه 14 فروردین 1393 نظرات (0)

 

 

کشف یک معجزه الهی توسط دانشمند آمریکایی!


رامشاندرن دانشمند آمریکایی در تحقیقی که در مورد وضعیت بدن انسان هنگام

نمازخواندن، با مجموعه‏ای از پژوهشگران آمریکایی انجام داد، به فعالیت

بیشتر مغز انسان و آرامش روحی هنگام نماز آگاه شد.



در این تحقیق علمی، مشخص شدن این وضعیت پس از ۵۰ ثانیه از آغاز

نماز آشکار می‏شود.

در این تحقیق آمده است: میانگین ضربان قلب و احتمال لخته شدن خون

به صورت مشترک در حین نماز بین۲۰ الی ۳۰ درصد کاهش می‏یابد و

همچنین پوست بدن مقاومت بیشتری پیدا می‏کند

همچنین در عکس‏هایی که از مغز در هنگام نماز گرفته شده است،

فعالیت مغز نمازگزار به صورت قابل توجهی در مقایسه با حالت‏های عادی

افزایش پیدا می‏کند و نورون‏های عصبی به صورت نورانی در اشعه ‏های

دریافتی از مغز به نمایش در می‏ آید.

روزنامه “واشنگتن‏پست” نیز در این رابطه نوشته بود که : این تحقیقات علمی اسرار

نهان مغز انسان را روشن می‏کند.

 

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 23 چهارشنبه 13 فروردین 1393 نظرات (0)



ما گوشه نشينان غم فاطمه ايم
محتاج عطا و كرم فاطمه ايم

يا علي قبرپرستويت کجاست؟
آن گل صد برگ خوش بويت کجاست؟

 

 

شهادت حضرت زهرا (ع) بر تمام مسامانان جهان تسلیت.

 

محمد جامه شورانی بازدید : 11 سه شنبه 12 فروردین 1393 نظرات (0)

 

اثرات معنوی نماز بر روح و روان انسان

نماز هر كسى تابع ميزان معرفت و شناخت اوست و چون معرفت و ايمان افراد با هم متفاوت است، نمازهاى آنها و آثار آن نمازها نيز مختلف است. ولى به هر حال هيچ نمازى بدون اثر نمى باشد هر چند ميزان آن آثار كاملا متفاوت است. انسان با ايمان بايد بكوشد با تمرين و تصميم و اراده قوى به نمازش عمق و شور و حال ببخشد و با مطالعه كتاب هائى كه در اين موردنوشته شده و اسرار و نكات ظريف نماز را بيان كرده اند و نيز مطالعه شرح حال بزرگانى كه به نماز عشق مى ورزيده اند و نماز آنها نمونه اى از معراج مؤمن بوده به تدريج و كم كم بر حضور و توجه در نمازش بيفزايد و شور و نشاط خود را در حال نماز بيشتر نمايد.

بايد دانست كه همين نمازهاى بى روح و دست و پا شكسته ما نيز خالى از آثار مختلف تربيتى و روانى و اجتماعى نمى باشد و اگر انسان همين نماز بى روح را هم ترك مى كرد، ميزان جرم و خطا و معصيت او بيشتر مى شد. چون اثر عمده نماز كه همان نهى از فحشا و زشتى و گناهان است، حتى در اين گونه نمازها نيز ظاهر و آشكار مى گردد.

 

این مطلب ادامه دارد لطفا ادامه مطالب را بخوانید.

محمد جامه شورانی بازدید : 42 سه شنبه 12 فروردین 1393 نظرات (0)

  برکات و آثار نماز 

 اكنون بدون اين در اين اسرار و حكمت ها خللى ايجاد شود، وقتى بنده به آستان حق رو مى كند و فرمان او را با نمازگذاردن اجابت مى نمايد مشمول عنايت هاى الهى و بركات و آثار نماز مى گردد. برخى آثار نماز به اين شرح است:

1. نماز موجب احساس غرور و افتخار است چه افتخارى از اين بالاتر كه انسان با خالق خود سخن بگويد و او كلام انسان را بشنود و بپذيرد.

2. نماز از آن جهت كه وسيله اتصال عبد به مولاست، موجب احساس قدرت بنده مى گردد. نماز گزاران حقيقى به وسيله نماز به اطمينان قلبى مى رسند و ترس از غير خدا را از دل بيرون مى كنند.

3. نماز موجب احساس عزت است چون تمام عزت ها از آن خداست، از اين رو اتصال به عزيز مطلق به انسان عزت و سربلندى مى بخشد.

 

این مطلب ادامه دارد لطفا ادامه مطالب را بخوانید.

 

محمد جامه شورانی بازدید : 41 دوشنبه 26 اسفند 1392 نظرات (0)

 

 

يوند مسائل اخلاقى با يكديگر

فضايل اخلاقى غالبا با يكديگر مربوطند همان‏گونه كه رابطه نزديكى در ميان رذايل اخلاقى ديده مى‏شود. به همين دليل، جدائى كامل آنها از يكديگر غالبا امكان پذيرنيست. اين پيوند و ارتباط گاهى به خاطر ريشه‏هاى مشترك آنها است و گاه به خاطر پيوند ثمرات و نتايج آنها با يكديگر.

در قسمت اول يعنى پيوند ريشه‏ها، مثالهاى روشنى داريم،غيبت كردن در بسيارى از موارد زائيده صفت رذيله حسد است، شخص حسود مى‏كوشد با غيبت كردن كسى كه مورد حسد اوست، آبروى او را ببرد و شخصيتش را درهم بشكند، تهمت و افتراء، تكبر و خودبرتربينى، تحقير و كوچك شمردن ديگران نيز بسيار مى‏شود كه از همان رذيله حسد سرچشمه مى ‏گيرد.

 

 

 

 

  این مطلب ادامه دارد لطفا ادامه مطالب را بخوانید

محمد جامه شورانی بازدید : 28 دوشنبه 26 اسفند 1392 نظرات (0)

 



آیت الله مجتهدی : دنیا دارای ۴ ستون است

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «دنیا قائم به چهارچیز است». اگر ستون ها را بردارند، سقف فرو می ریزد. دنیا هم همین طور است، چهارستون دارد، اگر یکی از این چهارستون از بین برود، دنیا به هم می ریزد.

اول: برکت علماء

اولین ستون دنیا چیست: برکه العلماء، برکت علماء، البته علمای خوب، نه علمای….، علمای خوب، عالم ربانی که مردم را تربیت می کنند. عالمی که به یک اداره ای برود و نماز خالی بخواند که عالم ربانی نیست، چند تا مسجد و چند تا اداره نماز می خواند، نمازها را تندتند می خواند از این اداره می رود و به آن اداره، و از آن اداره به این اداره. به گفته بعضی ها اینها نباشند بهتر هم هست. ما که می گوییم علما، منظورمان علمایی هستند که به مردم خدمت می کنند، حالا خدمت علمی، خدمت کمک رسانی، خدمت مالی و غیره.

این مطلب ادامه دارد لطفا  به ادامه مطالب مراجعه کنید.
محمد جامه شورانی بازدید : 15 یکشنبه 25 اسفند 1392 نظرات (0)

 

 

 

اصول اخلاقى در قرآن

مى ‏دانيم قرآن مجيد به صورت يك كتاب كلاسيك تنظيم نشده كه فصول و مباحثى به شكل اين گونه كتابها داشته باشد، بلكه مجموع ه‏اى از وحى آسمانى است كه به تدريج و بر حسب نيازها و ضرورتها نازل شده است، ولى مى‏توان آن را با استفاده از روش تفسير موضوعى در چنين قالب هايى تفسیر کرد.

از تقسيم‏هايى كه از مجموع آيات قرآن استفاده مى ‏شود اين است كه اصول اخلاق را مى ‏توان در چهار بخش خلاصه كرد:

1- مسائل اخلاقى در ارتباط با خالق

2- مسائل اخلاقى در ارتباط با خلق

3- مسائل اخلاقى در ارتباط با خويشتن

4- مسائل اخلاقى در ارتباط با جهان آفرينش و طبيعت

مساله شكرگزارى (شكر منعم) و خضوع در مقابل خداوند و رضا و تسليم در برابر فرمان او و مانند اينها، جزء گروه اول است.

تواضع و فروتنى، ايثار و فداكارى، محبت و حسن خلق، همدردى و همدلى و مانند آن، از گروه دوم مى ‏باشد.

پاكسازى قلب از هرگونه ناپاكى و آلودگى، و مدارا با خويشتن در برابر تحميل و فشار بر خود و امثال آن، از گروه سوم است.

عدم اسراف و تبذير و تخريب مواهب الهى و مانند آن، از گروه چهارم است.


**این مطلب ادامه دارد لطفا به ادامه مطالب مراجعه نمایید.

 

 

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 16 یکشنبه 25 اسفند 1392 نظرات (0)



اصول مسائل اخلاقى

قبل از ورود در اين بحث لازم است‏يك نگاه اجمالى به اصول مسائل اخلاقى در مكتبهاى ديگر بيندازيم.

1- گروهى از فلاسفه قديم كه از بنيانگذاران علم اخلاق محسوب مى‏شوند، براى اخلاق اصول چهارگانه قائل بودند و به تعبير ديگر، فضائل اخلاقى را در چهار اصل خلاصه كرده‏اند:

1- حكمت

2- عفت

3- شجاعت

4- عدالت

و گاه خداپرستى را هم به آن ضميمه كرده و آن را به پنج اصل رسانده‏اند.

بنيانگذار اين مكتب را «سقراط‏» مى‏توان شمرده،او معتقد بود:

«نيكوكارى (و اخلاق) بسته به تشخيص نيك و بد (يعنى دانائى) است، و فضيلت ‏بطور مطلق جز دانش و حكمت چيزى نيست، اما دانش چون در مورد ترس و بى‏باكى، يعنى آگاهى بر اين كه از چه چيز بايد ترسيد، و از چه چيز بايد نترسيد ملاحظه شود، «شجاعت‏» است، و هرگاه درباره تمناهاى نفسانى به كار رود «عفت‏» خوانده مى‏شود، و هرگاه علم به قواعدى كه حاكم بر روابط مردم نسبت‏به يكديگر است منظور گردد «عدالت‏» است، و اگر وظائف انسان سبت‏به خالق در نظر گرفته شود «ديندارى و خداپرستى‏» است. اين فضائل پنجگانه، يعنى حكمت، شجاعت، عفت، عدالت و خداپرستى، اصول نخستين اخلاق سقراطى است.»

 

 

 

**این مطلب ادامه دارد لطفا به ادامه مطالب مراجعه نمایید.

 

 

تعداد صفحات : 2

درباره ما
Profile Pic
به نام خدا با سلام خدمت کاربران عزیز امیدوارم که مطالب وبلاگ من برای شما مفید باشد. با تشکر محمد جامه شورانی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چند درصد مطالب سایت مفید هست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 92
  • بازدید سال : 188
  • بازدید کلی : 2,153
  • کدهای اختصاصی