loading...
آثار و برکات نماز
محمد جامه شورانی بازدید : 10 یکشنبه 24 فروردین 1393 نظرات (0)

 

توبه تارک اصلاة

اگر كسى تا هنگام ازدواج نماز نخواند و پس از آن نماز خواندن را شروع كند، آيا مى‌تواند گذشته را با توبه جبران كند؟

توبه با يك جرقه آغاز مى‌شود، جرقه‌اى كه در آغاز تنها يك نقطه نورانى و كوچك در قلب است، امّا به تدريج تمامِ آسمانِ تيره و تاريك قلب را فرا مى‌گيرد. اين نقطه نورانىِ سفيد، انسان را از گذشته تاريك به آينده روشن مى‌برد. نسبت به گذشته تاريك و سياه،  احساس تلخى، پشيمانى و ندامت مى‌كند و آسمان ابر گرفته قلب براى آينده‌اى روشن آماده بارش رحمت الهى مى‌شود. قرآن، اين كتاب نويد بخشِ رحمت، به همه مؤمنان فرمان توبه مى‌دهد. در سوره تحريم، آيه 8 مى‌فرمايد: (يأيّها الذين ءَامنوا توبوا إلى الله توبةً نصوحاً عَسى رَبُّكم أَن يكفّر عنكم سيّئاتكُم و يُدخِلَكُم جَنّــت تجرى مِن تحتها الأَنهـر)، اى كسانى‌كه ايمان‌آورده‌ايد! با اخلاصِ كامل توبه كنيد، باشد كه پروردگار از گناهان شما در گذرد و به باغ‌هايى واردتان كند كه در آن جويبارهايى جارى است.
حقيقت توبه همان حالت ندامت و پشيمانى از معصيت و تصميم بر ترك بازگشت به گناه در آينده است.
  [1]

همان‌طور كه مى‌دانيد، پشيمانى كار دل است، امّا اگر حقيقى و خالص باشد، آثارى را در رفتار ظاهرى انسان نيز بر جاى مى‌گذارد.
روزى حضرت على(عليه السلام) مردى را ديد كه بدون توجّه به شرايط توبه فقط با زبان مى‌گفت: «استغفر الله». حضرت به او فرمود: مى‌دانى استغفار چيست؟ آن‌گاه شرايط استغفار را براى او توضيح داد و فرمود:
اوّل: بايد از كارهاى ناشايست گذشته‌ات پشيمان باشى؛
دوم: آن‌كه تصميم بگيرى ديگر سراغ كارهاى زشت قبلى نروى؛
سوم: اگر حقّى از بندگان خدا برعهده توست (قرضى گرفته‌اى و پس نداده‌اى يا به زور چيزى را از مردم گرفته‌اى و يا...) ادا كنى؛
چهارم: اگر حقى از خدا بر عهده توست (مثلا نمازهايى از تو قضا شده و نخوانده‌اى) آنها را ادا كنى و... .
آن‌گاه پس از اين مراحل با زبان بگويى: «استغفرالله»
[ 2]
بعد از توضيح معنا و شرايط توبه، روشن مى‌شود كه جبران گذشته در مورد نمازهاى خوانده نشده، به اين است كه ما علاوه بر پشيمانى دل، نمازهاى قضا شده رابه جا بياوريم.

 

پی نوشت ها :

 [1]علامه حلى، كشف‌المراد، ص444.

[2]صبحى صالح، نهج‌البلاغه، ص549، كلمه417.

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 26 جمعه 22 فروردین 1393 نظرات (0)

 

نحوه برخورد با تارک اصلاة

نظر قرآن كريم درباره ارتباط و معاشرت داشتن با افراد تارك الصلوة و روش برخورد با آنان چيست؟  

بى ترديد قرآن نسبت به فرد بى‌نماز ديدگاهى منفى دارد كه مفسران ذيل آيات 5 و 11 سوره توبه بدان پرداخته‌اند.[1]
ترك نماز در گروه‌هايى
 به ويژه جوانان علت‌هايى دارد كه او را به روى نياوردن به نماز يا ترك آن مى‌كشاند كه بخشى از آن‌ها عبارتند از:
1. سستى عقيده به معاد يا خداشناسى.
[ 2]
2. يا تأثير منفى دوستان ناباب، خداوند متعال درباره عاقبت دوستى با افراد گمراه و ناباب مى‌فرمايد: «ويَومَ يَعَضُّ الظّالِمُ عَلى يَدَيهِ يَقولُ يــلَيتَنِى اتَّخَذتُ مَعَ الرَّسولِ سَبيلا * يـوَيلَتى لَيتَنى لَم اَتَّخِذ فُلانـًا خَليلا * لَقَد اَضَلَّنى عَنِ الذِّكرِ بَعدَ اِذ جاءَنى وكانَ الشَّيطـنُ لِلاِنسـنِ خَذولا‌؛(فرقان،27ـ29) و به خاطر بياور روزى را كه ظالم دست خويش را از شدت حسرت به دندان مى‌گزد و مى‌گويد: اى كاش با رسول خدا راهى برگزيده بودم، اى واى بر من! كاش فلان شخص گمراه  را دوست خود انتخاب نكرده بودم! او مرا از ياد حق گمراه ساخت، بعد از آن كه آگاهى به سراغ من آمده بود، و شيطان هميشه مخذول كننده انسان بوده است».
3. ممكن است مشكلات مادى و سرخوردگى روحى، چنين مشكلى را پديد آورده باشد.
دوست شدن و گفتگو با چنين افرادى و گوش دادن به درد و دل ايشان و سخنان‌شان، كليد حل اين مشكل‌ها را به دست مى‌دهد، در صورتى كه علت اصلى ترك نماز شناخته شود، راه و چگونگى تشويق به نماز مشخص خواهد شد. البته چنان چه در مراحل مختلف لازم باشد، حتماً بايد با افراد آگاه مشورت شود.

 

 

این مطلب ادامه دارد لطفا ادامه مطالب را بخوانید  

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 12 چهارشنبه 20 فروردین 1393 نظرات (0)

 

جایگاه تارک الصلاة در قیامت

كسى كه نماز نخواند  جايگاهش در بهشت است يا جهنم؟

در اين زمينه، تنها نگاهى گذرا به آيات قرآن مى‌اندازيم:
انسان بى‌نماز، چگونه ادعاى پاكى مى‌كند؟ در حالى كه نماز ياد خداست (طه، 14) و هر كه از ياد خدا روى گرداند، زندگى تنگ و سختى خواهد داشت و در قيامت نابينا محشور خواهد شد (طه، 124) و در قيامت، آن گاه كه بهشتيان از گنه‌كاران مى‌پرسند: چه چيز شما را به دوزخ فرستاد؟ مى‌گويند: ما از نمازگزاران نبوديم(مدثر،40ـ‌43) چون اگر نماز مى‌خواندند، نماز آنها را به ياد خدا انداخته، از فحشا و منكر نهى مى‌كرد (عنكبوت، 45). پس دورى از نماز، علاوه بر اين كه خود، گناه بزرگى است، مقدمه گناهان ديگر و سختى و تنگ‌دستى و تاريكى دل است و به ياد خدا بودن، موجب آرامش قلب‌هاست (رعد، 28).
[1]

 :پی نوشت

[1]ر.ك: همان، ج16، ص283 ـ 294; سيدحسين موسوى‌راد لاهيجى، نماز از ديدگاه قرآن و حديث.

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 8 سه شنبه 19 فروردین 1393 نظرات (0)

 

صراط مستقیم و ترک نماز

نظر قرآن كريم، درباره اشخاصى كه از همه نظر، مورد تأييد مردم مى‌باشند و راه راست مى‌روند و هيچ آزارى به ديگران نمى‌رسانند، ولى نماز به جا نمى‌آورند، چيست؟

از نظر اسلام نمى‌توان گفت كسى كه نماز نمى‌خواند در راه راست و صراط مستقيم حركت مى‌كند، زيرا از نظر اسلام، راه راست آن است كه انسان را به پاكى، نيكى، عدل، داد، ايمان و عمل صالح هدايت كند. از آيات قرآن كريم برمى‌آيد كه «صراط مستقيم»، همان آيين خداپرستى و دين حق و پاى‌بندى به دستورهاى خداست، يكى از مهم‌ترين آنها نماز است. خداوند متعال در آيات فراوانى به اين راه اشاره فرموده است: يس،61 ـ 62 / انعام، 161 / آل عمران، 101 و...
آرى، نماز يك دستور حتمى و عمومى است، حتّى اگر كسى برفرض بدون خواندن نماز، در بين مردم، درست‌كار و نيكوكار شناخته شود، از اين قانون مستثنا نيست و نمى‌توان او را از صالحان دانست.
در پايان يادآور مى‌شويم ترك نماز، صورت‌هاى مختلفى دارد كه در برخى موارد، ترك نماز موجب كفر و ارتداد است.

محمد جامه شورانی بازدید : 27 سه شنبه 19 فروردین 1393 نظرات (0)

علت عقوبت برای ترک نماز

چرا اين همه عقوبت براى ترك نماز و بى‌توجهى به آن ذكر شده است؟

با توجّه به اين كه عذاب اخروى بازتاب كردار دنيوى آدمى است و از آثار وضعى عمل ما مى‌باشد و چون نماز آثار و بركات و فوايد بى‌شمار دنيوى و اخروى دارد، شخصى كه نماز نمى‌خواند يا آن را سبك مى‌شمارد، از آثار، بركات و فوائد نماز محروم مى‌ماند، كه بازتاب و اثر وضعى اين محروميت، عقوبت‌هاى فراوانى است كه براى ترك نماز و بى‌توجهى به آن بيان شده است.

محمد جامه شورانی بازدید : 31 سه شنبه 19 فروردین 1393 نظرات (0)

 

ترک نماز و عواقب اخروی آن

 چرا خداوند متعال در آيه 13 سوره جن مى‌فرمايد: هر كس به خداى خود ايمان آورد ديگر از نقصان خير و ثواب و از احاطه رنج و عذاب بر خود نترسد؟ آيا اگر نماز را كه بر آن تأكيد شده، انجام ندهيم، همين طور است؟

ايمان به پروردگار متعال و ايمان به آن‌چه بر پيامبر اكرم(ص) نازل شده و انجام دادن و تسليم دستورهاى الهى كه نماز نيز از جمله آنهاست، باعث مى‌گردد شخص نه از نقصانى بترسد و نه از ظلمى هراس داشته باشد و در صورتى كه آن را ترك نمايد اين اجر و پاداش از او گرفته خواهد شد و كسى كه به دستورهاى خداوند عمل نكند ايمان واقعى ندارد. قرآن كريم در اين‌باره مى‌فرمايد: (مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ * قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ * وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ* وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضينَ* وَ‌كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ‌)[  مدثر،آيه42ـ46]

 

 چه چيز شما را به دوزخ فرستاد؟ مى‌گويند: ما از نمازگزاران نبوديم و اطعام مستمند نمى‌كرديم! و پيوسته با اهل باطل هم‌نشين و هم‌صدا بوديم و همواره روز جزا را انكار مى‌كرديم. اين آيه به خوبى نشان مى‌دهد كه تا چه حدّ ترك اين فريضه الهى خطرناك است كه مى‌تواند سبب سقوط در دوزخ شود. به جا آوردن نماز آن قدر از نظر اسلام مهم است كه طبق بعضى از روايات معروف، به نخستين چيزى كه در نامه اعمال نگاه مى‌شود نماز است، كه اگر در نامه اعمال وجود داشت به ساير اعمال نيك نگريسته خواهد شد وگرنه به بقيه نگاه نمى‌شود و چنين كسى روانه دوزخ مى‌گردد.[1]

 

[1]ر.ك: شيخ حر عاملى، وسائل الشيعه، ج3، كتاب الصلوة، باب ششم و هفتم و هشتم، ص22، ج10، ص19، ح6; همان، تفسير نمونه، ج25، ص116.

 

محمد جامه شورانی بازدید : 15 سه شنبه 19 فروردین 1393 نظرات (0)

 

نماز شب و آثار آن در این دنیا

نماز شب كه یكی از عبادات خالص اولیای خدا و از برنامه های سازنده اسلامی به شمار می رود انسان را به وادی معنویات نزدیكتر می كند. نماز شب درس خودسازی و خلوت كردن با خالق خود را كه از نیازهای طبیعی انسان است به انسان می آموزد ،نماز شب تاثیر بسزایی در سه عالم دارد هم در دنیا و هم در برزخ و هم در قیامت.

آثار نماز شب در دنیا

تاثیر نماز شب در دنیا، ابعاد گسترده ای دارد هم تاثیر در زندگی شخصی و اجتماعی و سیاسی، و هم تاثیر در باطن و ظاهر انسان دارد.نماز شب رفع مشكلات و گرفتاری و رفع بیماری های روحی و جسمی را نیز در برمی گیرد.

در اینجا چند نمونه از احادیثی كه از معصومین علیهم السلام در مورد آثار نماز شب رسیده است را بیان می كنیم:

۱  بازداشتن از گناه

یكی از آثار نماز شب بازداشتن انسان از گناه است . بهترین وسیله ای كه مانع گناه انسان می شود و قرآن كریم و روایات ائمه معصومین علیهم السلام آن را امضا كرده است نماز است.

 

این مطلب ادامه دارد لطفا ادامه مطالب را بخوانید

تعداد صفحات : 9

درباره ما
Profile Pic
به نام خدا با سلام خدمت کاربران عزیز امیدوارم که مطالب وبلاگ من برای شما مفید باشد. با تشکر محمد جامه شورانی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چند درصد مطالب سایت مفید هست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 34
  • بازدید ماه : 88
  • بازدید سال : 184
  • بازدید کلی : 2,149
  • کدهای اختصاصی